Gebruik van drones binnen transport & logistiek
Digitalisering en nieuwe technologieën zoals het internet der dingen en autonoom leren hebben een revolutie teweeggebracht in alle sectoren, inclusief de transport & logistiek, die door de jaren heen is gekenmerkt door het omarmen van innovatieve oplossingen die snelle, nauwkeurige en veilige reacties mogelijk maken. De drones zijn daar een voorbeeld van; ze zijn over de hele wereld gebruikt voor uiteenlopende doeleinden als die van het leger, liefdadigheidsorganisaties en filmproducties. Het wordt nu omarmd door de logistieke sector om zijn processen efficiënter te maken. Deze kleine gadgets kunnen bijna 90 minuten vliegen; ze worden gebruikt in de laatste fase van de toeleveringsketen, die tussen de koerier en de ontvanger in zones waar traditioneel transport geen toegang toe heeft. Hoewel deze technologie nog maar net door bedrijven in hun magazijnen wordt gebruikt, suggereren tests dat deze niet-bemande vliegtuigen diverse toepassingen zullen hebben binnen de toeleveringsketen: als een manier om kleine en lichte goederen te verplaatsen naar moeilijk bereikbare plaatsen; als een manier om voorraden in magazijnen of werven te controleren; en als videobewaking vanuit de lucht om zichtbaarheid en veiligheid van goederen te bieden.
Hoewel ze niet voor deze doeleinden worden verkocht, zijn enkele voordelen van drones voor bedrijfslogistiek al bekend:
Verlaging van verzend- en bedrijfskosten
In de komende jaren kunnen bedrijven producten vanuit hun magazijnen verzenden en klanten tegen zeer lage kosten in minder dan 30 minuten bereiken.
Besparingen in verband met transport
Door drones in te zetten in de dagelijkse praktijk, zullen bedrijven onder meer hun arbeids-, onderhouds-, brandstof- en verzekeringskosten drastisch verlagen.
Minder problemen met restituties
Drones kunnen niet alleen bijdragen aan het verkorten van de tijd die een geretourneerd artikel nodig heeft om terug te keren naar het magazijn, ze kunnen ook een betere klantervaring bieden door te voorkomen dat klanten naar een koeriersdienst gaan om hun aankopen te retourneren.
De belangrijkste problemen
De belangrijkste problemen waarmee bedrijven waarschijnlijk zullen worden geconfronteerd bij het implementeren van deze nieuwe tools, zijn technologische beperkingen binnen de transport & logistiek. Omdat ze momenteel erg kwetsbaar zijn, kunnen drones alleen de verzending van kleine pakketten over korte afstanden ondersteunen. Bovendien zullen ze bediend moeten worden door eerder opgeleid personeel, wat kan resulteren in extra investeringen. Andere zaken waarmee rekening moet worden gehouden, kunnen fysieke en digitale veiligheid zijn, omdat het machines zijn die worden bestuurd door computers die het doelwit kunnen worden van hackers die ze willen stelen of vernietigen, en overheidsvoorschriften in elk land, waaronder mogelijk beperkingen, speciale vergunningen, vergoedingen en regels. waardoor het moeilijker wordt om deze apparaten te gebruiken.